Standardfantasy, steampunkinslag, ruiner från förr,
smältdeg av raser och folk – Här utspelar sig lajvet.
Börjar bli högteknologiskt.
Lajvet utspelar sig i landet Danalien inne i Ärkemagikerns dal på platsen Morinas lundar. Just nu är det år 220 i Danalien.
Landet är i öppen konflikt med vissa orchklaner från Shakauzg som ockuperar delar av östra Danalien.
Befolkning
Landets befolkning består främst av människor, skogsalver och högalver.
Statsskick
Danalien är en republik som styrs av en senat på 52 medlemmar. Egentligen ska landet styras av en monark (kung eller drottning), men den förre kungens båda barn, Ann och Mirjam är 14 år och omyndiga. Därför finns en förmyndarregering (Kronrådet) som sköter monarkens uppgifter.
Indelning
Danalien är indelat i 13 förläningar. Varje förläning får ha 4 representanter i senaten.
Ärkemagikerns dal har tidigare aldrig varit del i någon förläning utan har haft självstyre trots att den ingår i landet Danalien. När den magiska barriären som höll folk ute ur dalen hade fallit och när magikerna som gjorde anspråk på dalen var borta, började det spekuleras i om detta ”nya” område skulle bli den 13 förläningen vilket lockat personer med politiska ambitioner till området. År 218 (MG8) röstade senaten att göra Ärkemagikerns dal till den 13:e förläningen med Bastian Ehrenbalk som ny hertig i området.
Viktiga platser
För 24 år sedan förklarade mörkeralverna i Tzan-Terek och Corinne krig mot Danalien. Kriget gick dåligt för Danalien. För 22 år sedan invaderade orcherna från Shakauzg länderna Tzan-Terek och Corinne och senare även Danalien. Kriget gick dåligt även mot orcherna, men krigslyckan vände vid slaget vid Dränne för 19 år sedan, där Danalien vann över orcherna i ett stort slag.
Danalien har numera fred med Corinne och Tzan-Terek. Landet har vapenvila med vissa av orchklanerna från Shakauzg och öppen konflikt med andra klaner. Danalien håller på att ta tillbaka landområden de tidigare förlorat, en stam i taget.
Det gick bra för Danaliens armé i Västveden där svartfolken drevs tillbaka (MG 6) och det gick till en början bra i Östveden också. Men när man skulle ta residensstaden tog det stopp. Efter fler misslyckade försök att ta staden var den Danaliska armén besegrad och tvingades retirera (MG 7). I stället för att göra nya försök i Östveden vändes blickarna i stället mot Östra grind. En förläning längre norrut där svartfolken härjade och där ett uppror bland magikerna startat. Efter hårda strider återtogs staden Kamoro från svartfolken som drevs bort från förläningen. Dock hann de bränna stora områden av skogsalvsskogen Lataurë. Magikernas uppror slogs ner till glädje för många. Men lyckan överskuggades av rapporterna om att en varelse brutit sig ut från det välbevakade valvet i Faralor (MG 8). Denna varelse var en hemsk skapelse som gick under namnet Dödgrävaren och som åtföljdes av ett otal vandöda, som begav sig mot Ärkemagikerns dal. Inne i dalen dödades den dock till slut efter en mäktig strid. Samma öde gick Trädgårdsmästaren till mötes. Trädgårdsmästaren var en annan liknande varelse åtföljd av alver, knytt och älvor. Denna varelse kom dock inifrån dalen och lär ha grävts upp av en dryad och några skogsalver då det ska ha varit en gudom för dem… en död gudom numer! (MG9).
Dessa konflikter har gestaltats via vårt strategispel. Årets strategispel kommer att utspela sig i de västra delarna av Ärkemagikerns dal.
Landet består till stor del av bördig odlingsmark varvat med blandskog. Stora djupa skogar i öster. Den östra delen av landet är numer svårt härjat efter kriget mot Tzan-Terek och Corinne samt efter kriget mot de invaderande orcherna från Shakauzg som avlöste det första kriget [Se mer under Danaliens historia och Kriget].
Landets befolkning består främst av människor, men det finns även en hel del skogsalver och högalver i landet. Det två stora skogarna Lataurë och Faralor i öster tillhör Danalien men bebos uteslutande av skogsalver. Högalverna återfinns främst i den västra förläningen Västmark men finns även i de större städerna där de ofta tillhör stadens överklass.
Landets geografiska läge gör att det är en plats som många besöker. Detta gör att det i landet finns många olika raser och folkslag som antingen bara är på besök, vilar för att fortsätta att resa eller som bor och arbetar i landet.
Efter det senaste kriget finns det även en hel del flyktingar i form av mörkeralver från Corinne och Tzan-Terek i landet. Något som många invånare i Danalien har blandade känslor till då de nyss var deras fiender [Se mer under Kriget]. Kriget har även lett till ökade konflikter mellan de från västra och östra Danalien, då inte alla gjorde lika mycket för att försvara landet.
Danalien har sedan 14 år tillbaka en form av republik med ett styrande organ i form av senaten bestående av 4 representanter från varje förläning (52 medlemmar totalt, förläningen Ärkemagikerns dal har inga representanter än) och ett statsöverhuvud bestående av monarken (kung eller drottning). Varje representant till senaten väljs på 4 år och det väljs in 13 senatorer varje år. En från varje förläning. Detta betyder att 13 senatorer avgår och 13 nya väljs varje år. Stadsöverhuvudposten är ärftlig enligt tronföljden. Stadsöverhuvudet får direktiv om hur denne ska styra landet från senaten.
När kung Galldar I Asklöf dog för 14 år sedan var dennes båda tvillingbarn Ann och Mirjam bara några månader och omyndiga. Det beslutades då att en förmyndarregering (Kronrådet) skulle sköta monarkens uppgifter fram till barnen var myndiga och 12 representanter från de 12 förläningarna valdes ut att ingå i detta kronråd. Strax efter att Kronrådet tagit makten beslutade denne att det skulle införas republik i landet. Kronrådet är nu tillförordnat statsöverhuvud. Efter att Ärkemagikerns dal blev en egen förläning ska även en representant från den vara med, vilket ännu inte finns.
Senaten har sitt säte i Danaliens huvudstad Soldor.
Varje år hålls val till senaten i varje förläning. En röst per medborgare gäller inte i Danalien. Rösträtten bestäms utefter ekonomiska tillgångar, status och ras. Den ”vanliga” medborgaren har i regel ingen rösträtt, men en senator kan få fler röster genom att visa sig ha folkets stöd. Det är därför inte helt ovanligt att namninsamlingar och lokala val genomförs i städer eller på landbyggden.
Danalien är indelat i 13 förläningar, som alla styrs av en hertig/hertiginna. Varje förläning är i sin tur indelad i cirka 3-6 grevskap. I ett grevskap kan de sedan finnas flera baronier.
Varje förläning får ha 4 representanter i senaten.
Ärkemagikerns dal (där lajvet utspelar sig) har tidigare aldrig varit del i någon förläning utan har haft självstyre trots att den ingår i landet Danalien. När den magiska barriären som höll folk ute ur dalen hade fallit och när magikerna som gjorde anspråk på dalen var borta, började det spekuleras i om detta ”nya” område skulle bli den 13 förläningen vilket lockat personer med politiska ambitioner till området. År 218 (MG8) röstade senaten att göra Ärkemagikerns dal till den 13:e förläningen med Bastian Ehrenbalk som ny hertig i området.
Under kriget mot Corinne och Tzan-Terek och senare orcherna från Shakauzg, tömdes de östra förläningarna på stridbara män och kvinnor, medan de västra förläningarna som inte var hotade endast skickade mindre enheter till rikets försvar.
Efter kriget genomförde kungen en stor militärreform som i stora drag gick ut på att varje hertig/hertiginna är ansvarig för att ställa ett visst antal soldater, av olika vapenslag, till monarkens förfogande. Hertigen/hertiginnan skulle också se till att dessa soldater i fredstid var i gott stridbart skick och att de som var för gamla eller fick skador som gjorde att de inte längre kunde tjänstgöra som goda soldater byttes ut. En form av torparsystem infördes där varje soldat fick en bit jord att bruka och försörja sig på.
Danalien fick nu åter en stark armé och de följande åren tog den tillbaka många av de landområden som landet tidigare hade förlorat.
Danalien har numer fred med Corinne och Tzan-Terek. Har vapenvila med vissa av orchklanerna från Shakauzg och öppen konflikt med andra klaner. Danalien håller på att ta tillbaka landområden de tidigare förlorat, en stam i taget.
Just nu ockuperas förläningen Östveden av orcherna från Shakauzg.
Danalien exporterar främst trä, sten och spannmål.
Importen av kol har den senaste tiden ökat mycket för att driva de stora kolkraftverken som en del städer har.
Den senaste tidens mode bland de rika är att klä sig mer åt vår tids 1700-tals mode. Det är dock bara ett mode bland de med inflytande och pengar. Den vanliga individen klär sig fortfarande vanliga kläder (medeltid/fantasy).
Inom Danalien håller man hårt på ett hederskodex när det kommer till strid. Om någon skonar ditt liv efter en strid ska du inte hämnas. Vad det än var ni grälade om så är det nu utrett och det är dags att begrava stridsyxan. Ni kanske till och med tar en öl på värdshuset senare på kvällen.
Detta hederskodex gäller för alla världens länder och alla raser och yrken [Läs mer under stridsregler]. Det är viktigt att följa detta hederskodex rent off-lajv oberoende vad du spelar.
En person från Danalien är arbetsam, hedersam, men tror sig ofta veta bäst. De är inåtvända och inte så sociala om de inte får alkohol i kroppen, då är de din bästa vän vare sig du vill eller inte. De är väldigt toleranta mot andra raser och kulturer i regel.
Skogen norr om Ärkemagikerns dal är de skogar där lajven MG 2–4 utspelade sig. Här finns de små byarna Lerby och Nyby. Dessa byar växte till sig snabbt under krigen då flyende folk strömmade till området. När ryktet nådde byarna om att det fanns tomma marker i Ärkemagikerns dal, tömdes de snabbt på folk och byarna är nu lika folktomma som de var innan krigen.
Landsgränser innan kriget
(Klicka för förstoring)