Tips & trix

MG8 - Ett nytänkande & händelserikt fantasylajv med inslag av steampunk

Uppförande

Nedan följer några tips på hur vi anser att du bör bete dig under lajvet:

 

Skilj mellan off- och inlajv

Tänk på att det du vet kanske inte din rollperson vet. Får du reda på information offlajv får du inte använda denna inlajv för att skaffa dig fördelar. Spela din roll och vad denne vet.

 

Skilj mellan roll och person. Gräl och annat som sker på lajv är inlajv. Personen är antagligen inte sur på dig på riktigt.

 

Du är del av allas upplevelse. Tänk på att det inte bara är din egen upplevelse som är viktig. Det är därför viktigt att du uppför dig som din roll borde och att dina kläder och din utrustning är anpassad för lajv. Vita gympaskor och jeans är förbjudet!

 

Prata inte offlajv - du hörs och syns. Tänk på att det finns personer i närheten som inte vill höra off-snack. En tältduk stoppar inte ljud. Den enda platsen där det generellt är ok att prata off är off-området, inte när man badar eller ska sova på kvällen.

 

Kränkningar och diskrimineringar relaterade till off-egenskaper såsom kön, sexualitet, etnicitet, funktionshinder och liknande kommer inte accepteras under lajvet. I de allra flesta kulturer i lajvvärlden görs ingen skillnad i värdering mellan könen. Alla har samma rättigheter och skyldigheter och det finns inga yrken eller positioner som endast är för kvinnor eller män.

Spela gärna på förtryck utefter in-egenskaper såsom status, klass, familj, ras, kultur, yrke osv. Vi vill dock understryka att förtryck inte ska baseras på off-egenskaper utan enbart på in-egenskaper.

Läs mer under Jämställdhetspolicy.

 

Spela upp folk

Spela upp folk och inte ner dem. Om en person spelar adlig så buga, tilltala denne på rätt sätt eller flytta dig från bänken. Detta ger känslan av att personen är adlig och inte bara har fina kläder. Om en person spelar mäktig magiker behandla denne som om den är det. Var rädd för skogsvarelser som du aldrig tidigare sett. Kanske flyr du från älvorna även om du offlajv vet att de inte har en chans mot ditt svärd.

Tänk bara på att det även är du som ska axla rollen du valt. Alla kommer inte behandla dig som en adlig om du inte spelar på att du är det.

 

Skapa spel

Dina handlingar bör skapa spel för andra och inte hindra spel. Att göra på ett sätt kanske är det optimala för din roll men skapar kanske inget spel. Gör du på ett annat sätt kanske fler får roligt och spel skapas.

 

Våga misslyckas. Lajv är inte dataspel. Det är ingen tävling om vem som har fått mest pengar eller föremål. Det är meningen att du ibland ska misslyckas och på så sätt skapa spel för andra.

 

Ta inte allt. Om du spelar rövare eller tjuv så är du kanske inte intresserad av några papper, matskålar eller konstiga stenar. Du vill ha pengar eller föremål som du vet går att sälja snabbt. Du ser antagligen inte skillnad på en magisk sten och en vanlig. Tar du viktiga intrigpapper eller föremål som du inte är intresserad av från en grupp så hindrar du spel för den gruppen, men skapar inget bra spel, såvida du inte begär hittelön eller på annat sätt får in föremålet i spel igen.

 

Göm inga föremål. Ett intrigföremål som ligger gömt i någons läger skapar inget spel. Ett intrigföremål som är synligt och som du skryter om att du har, skapar spel.

 

Ha inga hemligheter. Det är roligare om du råkar berätta den där hemligheten eller om du låter någon annan få en glimt av din skattkarta på värdshuset, än om du håller allt hemligt. Detta skapar spel. Likaså bör du avslöja allt under förhör snarare än att hålla tyst eller ljuga.

 

Försök att inkludera folk i konversationer eller intriger. Prata med folk och andra grupper och dela med dig av den information du känner till. Ska du på skattjakt så kan du hyra in gruppen som ser ut att ha tråkigt kring elden.

 

Strid

Ta träff. ”Det viktigaste är inte vem som vinner utan vem som dör snyggast”. Lajv är ingen tävling. Det är till för att skapa en bra upplevelse för dig och dina medspelare. Visa därför för din motspelare att denna har träffat dig i armen och att det gjorde ont. Om träffen endast snuddade eller tog i tyget på kläderna säg då något i stil med ”Du gjorde sönder min mantel din j*vel”.

 

Spela på skada. Om du blir träffad av en pil i benet så gör det ont. Lägg dig på marken och håll för benet medan du skriker eller något liknande. Du kan antagligen inte gå där ifrån som om inget har hänt, även om det inte var en dödlig träff. Uppsök läkarvård och bind om såret.

 

Anfall inte på morgonen eller mitt i natten. Det kanske är taktiskt rätt att anfalla ett annat läger när alla ligger och sover. Men det kanske inte är så roligt för de som sover. Det är roligare om ni låter dem komma upp och få tag på vapen.

Be om ursäkt. Träffar du någon i huvudet, stanna då upp ett litet tag och se så att personen är ok, be om ursäkt och fortsätt sedan striden.

 

Döden

Döda aldrig någon för ”skojs skull” eller för att du har tråkigt. Det ligger ofta mycket arbete bakom en rollperson, och få är förberedda med kläder och dylikt för att trovärdigt komma in i en ny roll. Om du ska döda någon måste du ha en riktigt bra anledning. Att personen förolämpade dig är inte en sådan.

Att döda någon kanske är kul för dig men knappast för den som dör. Om du måste döda någon så kanske det är roligare om du gör det sista dagen och inte första dagen.

 

Hämnas inte. Om någon har slagit ner dig men låtit dig leva så bör du se det som en hederssak att inte hämnas och döda den personen. Er sak är utredd och du kanske till och med tar en öl med personen på värdshuset senare för att signalera att ni begravt stridsyxan. Annars kan du ju alltid försöka dra personen inför rätta.

 

Var rädd om din karaktärs liv. Du vill antagligen inte ge dig in i strid om det inte är absolut nödvändigt. Du kan ju dö! Eller så dör dina vänner.

 

Världen utanför

Tänk större. Det finns en värld utanför lajvet. Det som händer på lajvet kan få större konsekvenser. Om du ska mörda någon så bör du inte göra detta på öppen gata i dagsljus där det finns en massa vittnen. Då kommer din karaktär vara död inom en månad, även om lajvet slutar om några timmar. Likaså går det inte att fly från området med ett föremål. Har du folk som jagar dig så kommer de komma ifatt dig även om lajvområdet har ett slut.

 

Slutord

Lajv är vad du gör det till. I slutändan är det du som bestämmer vad du får uppleva på lajvet. Om du hela tiden sitter i ditt läger så kommer det inte hända något kul för din karaktär. Det samma gäller om du bara sitter tyst och mystisk i ett hörn på värdshuset. Du kommer inte få alla fräcka intriger serverade till dig av alla andra. Du måste ibland bege dig ut, prata med folk och söka upp intriger. Det är du som skapar din upplevelse på lajvet.